KUNSTEN Å være en KUNSTNER i LIVET

Kjære alle lesere, det har vært litt stille fra meg etter min fabelaktige reise til Korea,  tusen takk for all støtte og engasjement fra dere ❤

Fremdeles fordøyer jeg inntrykkene fra reisen, men  ordene lar seg ikke fange og vil ikke temmes på «papiret» helt enda…

Siden dette er en blogg med ønske om å inspirere, vil jeg trekke fram en nær og kjær venninne som er mitt forbilde, hun har vist meg:

KUNSTEN Å være en KUNSTNER i LIVET.

Anything but loud…IMG_1563

«So raise your glass if you are wrong,
In all the right ways,
All my underdogs,
We will never be never be, anything but loud»

-Pink-

Forbilder er de som viser vei, inspirerer og viser oss muligheter.

I dag vil jeg heve glasset for min gode venninne og kunstner Nina Sandøy!

For meg er hun beviset på at drømmer kan bli til virkelighet…hvis du tør.

I løpet av fire år har Nina gått fra å være en litt tilbaketrukket kunstner, til å ta plass i det offentlige rom. Hun har smykket diverse vegger i flere hjem. Antatt på Karmsund og Karmøy utstillingen, hatt separat utstillinger ekslusivt i få gallerier på Haugalandet. Alle har vært merket med rød merkelapp, den som viser solgt!

Mennesker legger merke til bildene hennes. De berører, begeistrer og gir rom for ettertanke der hun formidler  livets mange aspekter.

Hun viser oss et annet perspektiv, kunsten er en døråpner til sjelen.

Er grunnen til Ninas suksess, jeg beundrer henne og hever glasset for henne i dag?

Både ja og nei.

Hvis hun  ikke hadde våget å tre fram i offentligheten, ut av den trygge kokongen for fire år siden hadde hun ikke blitt en suksess historie, som om få dager skal være årets Sildajazz kunstner.

Det jeg beundrer Nina aller mest for : er veien hun har gått for å komme dit hun er i dag.

Hun har et pågangsmot og en arbeidsmoral som er sjelden, og evner å brenne for kunsten å følge drømmen sin.

Nina har vist meg at det ER mulig å gå for det en ønsker så sterkt. Våge å miste fotfestet en liten stund, for å se hvor drømmen fører en hen, hvilke veier en skal gå, hvilke dører som åpner seg når en er tro mot seg selv.

KUNSTEN Å MESTRE…
167b0c_9788100e43024b87926690afb0f2ce30
Det å være kunstner er på mange måter litt ensomt, kveld etter kveld står hun i atelieret sitt og skaper farger, komposisjoner, tekstur og uttrykk. Framfor alt uttrykk er viktig, få formidle budskapet sitt på det hvite lerretet. Prøve å få penslene, verktøyene og malingen til å snakke det samme språket som henne. Noen ganger smelter alt dette  sammen i en magisk flow, andre ganger er det dessverre ikke sånn…

Da er det å prøve igjen å igjen, ikke gi opp, bevare gnisten og troen.

Jeg bøyer meg i støvet av beundring; alle de timene med arbeid som ligger bak hvert et bilde som skal ut å berøre og berike oss publikum, vi ser et ferdig produkt men vet ikke alltid at vi også har vært vitne til et svangerskap og en fødsel…

Hva tenker og føler kunstneren Nina, når noe som har vært så personlig blir betraktet og vurdert av oss andre?

Hvor høy er egentlig pulsen hennes, bak den ytre roen og hjertelige utstrålingen?

Sildajazzplakat_FEB2016_ORG-web_400_559Det er en styrke å møte opp til avduking av både kunstverk og seg selv, jeg er full av beundring over venninna mi og veiene hun har gått og fortsetter å gå… i stadig utvikling billedlig og personlig.

Nina er alltid like ydmyk og takknemlig for at vi tok oss tid til å få åndelig påfyll og inspirasjon, og jeg kan ikke la være å tenke: det er vi som skal takke. Kunst er et vakkert og sterkt språk, et bilde sier mer enn 1000 ord.

Raise your glass Nina Sandøy ! Vi sees på Galleri Hantho 10 august<3

Leave a Reply

