TIDER SKAL KOMME, TIDER SKAL HENRULLE…

GODT NYTT ÅR, KJÆRE LESERE:-)

Nå har det vært stilt fra meg en lang stund, men nytt år med 365 blanke uskrevne dager kan gi nye muligheter, bare jeg gir meg tid til å se dem…img_5408

Dette bringer meg til en film jeg så for noen år siden, der valutaen var TID og det var stor forskjell på fattige og rike.

Hovedpersonen vår var en ung mann, og på 25 årsdagen hans startet en implantert klokke på håndleddet å telle ned tiden han hadde igjen å leve. Dette var felles for alle innbyggere.

Nedtellingen gikk raskt, veldig raskt. Siden vår hovedperson var blant de som var fattige på tid ble det travelt og stressende som seer å følge med på livet hans.

Alle i den fattige delen løp hele tiden, de måtte ta raske valg om hva som ville tappe dem for tid og hva som derfor var lønnsomt å gjøre.Tiden var dyrebar og de hadde ikke råd til å kaste den bort.

De hadde ikke så mye tid til hverandre i denne bydelen, den luksusen kunne de ikke koste på seg. For dem var hovedmålet å skaffe seg nok tid så de kunne leve litt lenger.

Å stoppe opp i hverdagen, ta seg en vel fortjent pause kunne få fatale følger.

Et strevsomt liv i konstant jakt på tiden som ikke strakk til…

– Vi mister tid fordi vi vil vinne tid»
-John Steinbeck-

Det var mulighet å låne tid i banken, hvis du hadde satt inn midler til dårligere tider, men vår mann hadde ikke den muligheten dessverre.

For han var det lite : TIDER SKAL KOMME, desto mer av TIDER SKAL HENRULLE

I denne verden var de på vakt hele tiden, for det fantes også tidstyver. Tyvene drepte for å stjele nok tid til seg selv, å slå ihjel tiden fikk et nytt begrep…

Det var også en rik bydel, der var de mangemillionærer på tid, de levde uendelig og livet var ei tidtrøyte for dem.

Her levde de et luksusliv med alt det hjertet kunne begjære og de hadde privilegiet i å bevege seg langsomt.  Det var et synlig klasseskille på hvem som kunne nyte å ha rikelig med tid, de var tatt av kjedsomheten og lot tiden snegle seg av gårde med en blasert holdning til livet. Tiden var deres.

De rike slapp å haste av gårde, stresse og kave, de hadde all verdens tid.

Paradokset  med å ha så mye tid; de ble tomme og misfornøyde med livet. Å bruke tid med familie og venner var bortkastet tid. De brukte mye tid på å gjøre ingenting, vise seg på de rette festene, de lekreste klærne osv.

I denne rike delen var de redde for å virkelig leve, de var redde for å miste det de hadde i overflod av og at tiden skulle gå for fort for dem.

De var gjerrige med tiden sin og var observatører til livet og så ned på de som stresset med tiden.

For vår hovedperson var dette helt uforståelig, han hadde valgt helt annerledes hvis han hadde hatt muligheten …img_4585

« -Alle disse dagene som kom og gikk,
ikke visste jeg at de var selve livet»

Denne filmen og budskapet dens gjorde inntrykk på meg . Spørsmål om HVORDAN JEG bruker tiden min dukket opp.

Hvem og Hva bruker jeg tid på?

Jeg er heldig som har mulighet  til å velge, om jeg vil være rik eller fattig på tid. Det er en luksus for meg å kunne balansere tiden min. Dessverre har ikke alle det privilegiet, av ulike grunner…

Vi snakker ofte om hvor lite tid vi har, det er som vi måler den i kvantitet fremfor kvalitet.

I den anledning har jeg lyst å bruke de fine ordene min gode venn Gro Steensnæs Håvåg gav meg: «- Lite tid = dårlig liv.»

« -Du kan ikke få mer tid men bedre tid,
altså mer kvalitet over den tida du har»
-Cecilie Thunem Sannum-

Kvalitetstid for meg, er mer enn å skvise inn familie og venner i en overfylt kalender. Det er å ha god tid som innebærer at jeg er tilstede i livet mitt, tilstede for meg selv og andre.

Jeg har også sett på tidstyvene i livet mitt. Spesielt sosiale medier stjeler mye verdifull tid, mens jeg glor apatisk på mobilen min pågår livet rundt meg og jeg går glipp av de gyldne øyeblikkene. På tide med en opprydding og prioritering når det gjelder tidstyvene, slik at jeg kan leve mer aktivt enn passivt.img_8331

-Vi har tid til det vi vil, sier vi, det er mye sannhet i det. Noen ganger vil vi, andre ganger vil vi ikke, og det er også greit.

Det er ikke alle som styrer sin egen tid i like stor grad som jeg kan og vi kan godt vise respekt for andres tid.

Tider skal komme…og HVORDAN tiden skal henrulle er opp til meg…

Egentid kan være en god investering både for en selv og andre, den som har tid gir også tid.

« -For hver dag som går har jeg mindre og mindre framtid,
og mer og mer fortid»
-Tore Renberg-

Mitt nyttårs ønske til meg selv og dere:

Ha GOD TID og bruk den godt:-)

Ps: takk for at du tok deg tid til å lese dette;-)

Klem fra Hilde:-)

4 thoughts on “TIDER SKAL KOMME, TIDER SKAL HENRULLE…

  1. Kjære Hilde❤ takk for nok et nydelig innlegg. Det du skriver og måten du skriver på berører meg virkelig 😍 ord til ettertanke og refleksjon. Håper du tar deg tid til mer av dette i resten av de 365 dagene av 2017😉

    Like

Leave a Reply

